Kalendarium
1908
Marek Żuławski urodził się 13 IV w Rzymie.
1910
Rodzina przeniosła się z Krakowa do Zakopanego do zakupionej willi „Łada”.
1915
Ojciec — legionista Piłsudskiego — umarł na tyfus w szpitalu wojskowym w Dębicy.
1921
Rodzina Żuławskich przeniosła się do Torunia, do willi „Zofijówk”, na Bydgoskim Przedmieściu (ul. Bydgoska 26), gdzie Kazimiera Żuławska prowadziła w następnych latach pensjonat.
1926
Ukończył Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Żuławscy zamknęli pensjonat i przenieśli się do Warszawy.
Marek zapisał się na Wydział Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, który szybko porzucił i zaczął studia w Szkole Sztuk Pięknych (SSP) w Warszawie, początkowo w pracowni Karola Tichy’ego, później Felicjana Szczęsnego Kowarskiego (od 1930) i Leonarda Pękalskiego.
1933
Wspólnie z Tadeuszem Trepkowskim założył przy ulicy Koszykowej w Warszawie pracownię graficzną p.n. „Atelier 33”.
Otrzymał nagrody przyznawane młodym plastykom uczestniczącym w obozach sportowych im. Karola Stryjeńskiego: maj — I nagroda, listopad — II nagroda.
Uzyskał dyplom z malarstwa sztalugowego na SSP.
1934
Razem z Tadeuszem Trepkowskim zaprojektował plakat pt. Challenge dla Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej. Jest to debiut w dziedzinie plakatu.
Otrzymał wyróżnienia w konkursach na plakat: IV miejsce za Propagujcie poradnictwo przedślubne dla Polskiego Towarzystwa Eugenicznego i II miejsce za plakat dla Pocztowej Kasy Oszczędności (oba konkursy ogłoszone przez Instytut Propagandy Sztuki).
Został współredaktorem miesięcznika kulturalno społecznego „Ster”.
1935
Uzyskał dyplom z malarstwa ściennego na SSP.
Zaprojektował plakat Gordon Bennet oraz plakat dla Polskich Linii Lotniczych.
Wyjechał na stypendium ufundowane przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego do Paryża.
1936
Przeniósł się do Londynu.
Zaprojektował okładkę do powieści brata Juliusza Wyprawa o zmierzchu.
Został członkiem warszawskiego Koła Artystów Grafików Reklamowych (KAGR).
1937
Pierwsza wystawa indywidualna w londyńskiej Leger Gallery.
Obraz Widok londyński został wystawiony na prestiżowej dorocznej wystawie w Akademii Królewskiej w Londynie.
Zawarł związek małżeński z Eugenią Różańską („Imogeną”) (1906–1982).
1938
Został zatrudniony w prywatnej szkole malarstwa im. Z. Waliszewskiego założonej przez Jerzego Hulewicza w Warszawie.
Ekspozycja prac w warszawskim IPS-ie wspólnie z W. d’Erceville’em, J. Krzyżańskim, T. Niesiołowskim, T. Potworowskim i T. Gronowskim.
Wystawił prace na X (ostatnim) Salonie IPS-u.
Poznał Halinę Korngold (1902–1978), przyszłą żonę, tancerkę, malarkę i rzeźbiarkę używającą nazwiska Korn.
1939
Udział w Wystawie Polskiego Malarstwa Batalistycznego (w dziale współczesnym) w warszawskim IPS-ie (czerwiec).
Zgłosił się na ochotnika do Wojska Polskiego w Londynie; nie został przyjęty z powodu złego stanu zdrowia.
W grudniu otrzymał angaż do programu „Round the Galleries” dla European Service BBC.
1942
Podpisał się pod „Deklaracją Praw Człowieka”.
1943
Rysunki w informatorze Poland oraz broszurze Polish Navy.
Okładka do opowiadania Rękopis znaleziony pod dywanem Wacława Solskiego.
1944
Ukazała się w Londynie broszura Polish Artists in Great Britain autorstwa Czesława Poznańskiego, pod redakcją Tadeusza Potworowskiego i Marka Żuławskiego.
1945
Szkic pt. Warszawa w czasopiśmie „Nowa Polska”.
Ilustracje do: Trzy poematy o Warszawie Stanisława Balińskiego.
Ilustracje do: Duch gniazda. Magazyn rzeczy ciekawych i użytecznych w opracowaniu M. Grydzewskiego.
1946
Wizyta w Warszawie; powstaje cykl rysunków dokumentujące zniszczenia oraz atmosferę powojennej stolicy.
Retrospektywna wystawa w warszawskim Muzeum Narodowym.
Wstąpił do Związku Polskich Artystów Plastyków w Warszawie.
1947
Ilustracje do antologii wierszy Warszawa w pieśni (wybór M. Grydzewski).
26 rysunków do wspomnień Stanisława Meyera o Warszawie My City.
Namalował przełomowe w twórczości dzieło Zdjęcie z krzyża (znane także jako Chrystus z Belsen).
1948
Zawarł związek małżeński z Haliną Julią Korngold.
Otrzymał obywatelstwo brytyjskie.
Odbył podróż do zagłębia węglowego w południowej Walii, podczas której zainteresował się artystycznym ujęciem człowieka w konfrontacji z rzeczywistością (Kobiety na nadbrzeżu, W kantynie górniczej, Odpoczynek w kopalni). Malowane postaci zyskały uproszczoną formę zmierzającą do uniwersalizacji jednostki poprzez syntetyczne ujęcie.
1951
Zrealizował monumentalne malowidło do pawilonie „Homes and Gardens” (Dom i Ogród) w ramach The Festival of Britain (Festiwalu Brytyjskiego). Praca została zakupiona przez firmę London Transport do jej siedziby w Loughton.
1952
Został wybrany na członka Society of Mural Painters.
Wziął udział w międzynarodowym konkursie na The Unknown Political Prisoner Monument (Pomnik Nieznanego Więźnia Politycznego), na które otrzymał wyróżnienie.
Namalował obraz Chrystus wśród ubogich.
1955
Został członkiem Stowarzyszenia Litografów o nazwie Senefelder Group.
1957
Retrospektywna wystawa w warszawskiej Zachęcie (była to największa prezentacja malarstwa Żuławskiego za jego życia). Wystawa została powtórzona w BWA w Sopocie.
1958
Wystawił obraz Ecce Homo na prestiżowej wystawie „The Religious Theme” w Tate Gallery. Tematyka związana z pasją Chrystusa stała się na kilka miesięcy dominującą w twórczości artysty (Chusta świętej Weroniki).
Ukazała się książka malarza pt. Dawn, Noon and Night z oryginalnymi barwnymi litografiami.
1960
Wykonał ścienne malowidło dla Wydziału Geologii i Chemii Uniwersytetu w Durham w północnej Anglii.
Obraz Chrystus wśród ubogich na wystawie „Mural Art Today” (Dzisiejsza Sztuka Muralu) w Victoria & Albert Museum w Londynie.
Udział w wystawie „World without War” (Świat bez wojny) zorganizowanej przez Brytyjski Komitet Pokoju w Londynie – obraz Kobiety u grobu poległych.
1961
Wystawa najnowszych prac artysty w warszawskiej Kordegardzie oraz na Festiwalu Sztuki w Sopocie.
1962
Cztery panneaux mozaikowe dla Izby Handlowej w Burnley w północnej Anglii.
Początek współpracy z londyńskim czasopismem „Kontynenty”, dla którego prowadził stały cykl p.n. „Wystawy londyńskie” (do 1966).
1963
Otrzymał nagrodę plastyczną paryskiej „Kultury”.
1966
Otrzymał zaproszenie na Kongres Kultury Polskiej do Warszawy.
1968
Retrospektywa wystawa w toruńskiej Galerii BWA (przeniesiona do Bydgoszczy).
1971
18 kwietnia zmarła matka artysty Kazimiera.
1972
Wkładka artystyczna w kwartalniku „Oficyna Poetów i Malarzy”.
1973
Ukazała się w Polsce książka malarza Od Hogartha do Bacona.
1976
Ukazał się w Polsce zbiór esejów malarza o sztuce Romantyzm, klasycyzm i z powrotem.
Rozpoczął pracę nad cyklem ilustracji do eposu o Gilgameszu (nie ukazały się z powodu pożaru w drukarni).
Indywidualna wystawa w warszawskiej Galerii Zapiecek.
1978
W październiku zmarła żona Halina Korn.
1980
Ożenił się po raz trzeci - z Marią Lewandowską.
Ukazało się w Polsce Studium do autoportretu I (drugi tom został wydany dopiero w 1990 r., całość wraz trzecim tomem w 2009).
1981
Z okazji premiery Oresteji Ajschylosa w reżyserii Petera Halla tryptyk Orestes został zawieszony we foyer The Olivier Theatre (jedna z widowni Royal National Theatre) w Londynie.
1982
Nagroda im. św. Brata Alberta (Adama Chmielowskiego) za twórczość religijną.
Prace nad malowidłem Chrzest Pana Jezusa na ścianie baptysterium w kościele Our Lady na Lissom Grove (w londyńskiej dzielnicy St. John’s Wood).
1983
Urodził się syn Adam.
Przedmowa (wspólnie z S. Frenklem) do Contemporary Polish Artists in Great Britain.
Film biograficzny pt. Wycieczka na Parnas w reżyserii Tomasza Poboga-Malinowskiego.
Witraż i obrazy z przedstawieniami Chrystusa Miłosiernego i Matki Boskiej z Dzieciątkiem, do kościoła Miłosierdzia Bożego w Lublinie.
1985
Zmarł 30 marca w Londynie. Został pochowany na cmentarzu Kensal Green.